Manifestations of grief in the school, notes from psychoanalysis intervention

Main Article Content

Carlos Varela Nájera.
Verónica Hernández Jacobo
Irma Elizabeth Esparza Espinoza

Abstract

This paper arises from the experience gained in the psychological intervention with children in a public elementary school in Culiacan Sinaloa, Mexico, during the 2012-2013 school year. The aim was to identify the manifestations of grief in children in the school context, through the discourse of classroom teachers and both individual and group psychological intervention with children. Psychoanalysis is the theoretical reference, while the speech of the subjects was analyzed qualitatively. The data collection techniques consisted of interviews and a questionnaire applied to 11 classroom teachers and relatives of children , as well as psychoanalytically oriented intervention devices aimed at children, such as drawing, modeling clay, play, storytelling and representation by puppets, which allowed them to name, write and build stories. The main manifestations of grief in children who were found in this investigation were aggression, inhibition, isolation, sadness, school absences and hyperactivity.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Varela Nájera., C. ., Hernández Jacobo, V. ., & Esparza Espinoza, I. E. . (2014). Manifestations of grief in the school, notes from psychoanalysis intervention. Uaricha, 11(24), 36-52. http://www.revistauaricha.umich.mx/ojs_uaricha/index.php/urp/article/view/75

References

Allouch, J. (2006). Erótica del duelo en tiempos de la muerte seca. Córdoba, Argentina: Ediciones Literales.

Anzaldúa, R. (2004). La docencia frente al espejo: imaginario, transparencia y poder. México: CSH

Braunstein, N. (2008). La memoria, la inventora. México: Siglo XIX

Emilger, M. (2010). La subjetivación del duelo en Freud y Lacan. Revista Mal-estar E Subjetividade, 10, 19. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=27116941002

Freud, S. (1950/2008). Cartas a Wilhem Fliess. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Freud, S. (1915/1992). Nuestra actitud hacia la muerte. En S. Freud y J. Strachey (Ed.), Sigmund Freud obras completas (J. L. Etcheverry, trad.,) (Vol. 14, pp. 273-304). Buenos Aires: Amorrortu

Freud, S. (1917/1979). Duelo y melancolía. En S. Freud y J. Strachey (Ed.), Sigmund Freud obras completas (J. L. Etcheverry, trad.,). (Vol. 14, pp. 235-256). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1916/1992). La transitoriedad. En S. Freud y J. Strachey (Ed.), Sigmund Freud obras completas (J. L. Etcheverry, trad.,) (Vol. 14, pp. 305-312). Buenos Aires: Amorrortu

Hernández, R; Fernández, C y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill

Herrán, Martínez, (2007). Fundamentos para una pedagogía de la muerte. Revista Iberoamericana de Educación 41(2), 1-12 Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/1769Herran.pdf

Nasio, J. (1996). El libro del dolor y del amor. España: Gedisa.

Monroy, M. (2006) Arte, creatividad y aprendizaje. La imaginación como vehículo de la movilidad interior: duelo y simbolización artística, Revista Reencuentro, 46, s/p Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34004611

Real Academia Española (2001). Diccionario de la Real Academia Española (22ª. Ed.) [versión electrónica]. Recuperado de http://lema.rae.es/drae/?val=Duelo%2014.

Rojas, M. y De Avila, X. (2010) El acompañamiento terapéutico como dispositivo psicoanalítico para la atención a la subjetividad de niños hospitalizados por quemaduras. Revista Otra escena, 1 (5), 122-140. Recuperado de http://www.psicoanalisiscr.com/revista/ediciones/revista_otras_escena_vol1_05.pdf

Sabines, J. (2007). Algo de la muerte del Mayor Sabines. Universidad Nacional Autónoma de México [versión electrónica]. Recuperado de http://www.materialdelectura.unam.mx/images/stories/pdf2/jaime-sabines.pdf

Schlemenson, S. (2011). La clínica en el tratamiento psicopedagógico. Argentina: Paidós.

Secretaría de Seguridad Pública (2012). Estudio especial: homicidio doloso, Recuperado de: http://www.ssp.gob.mx/portalWebApp/wlp.c?__c=ea63

Yurén, T., Navia, C. y Saenger, C. (coords.) (2005) Ethos y autoformación del docente. Análisis de dispositivos de formación de profesores, Barcelona-México: Ediciones Pomares