A phenomenological approach to the ethics of the psychologist
Main Article Content
Abstract
The study purpose was to investigate the excellence professional model that should encourage the psychologist professional task. In this paper we sought to expose the first approaches of the findings about the ethical pro fessional foundations on which are based the psychologist professionalpractice. The descriptive phenomenological method was used. In-depth interviews were applied to 14 psychologists with professional experience in different areas (clinical, educational, organizational and social psychology). All of them them resident of the Durango city in Mexico, and the data analysis was based on the NVivo program. The results of this initial Investigation are preliminary and the first findings about how to face the professional practice in ethical way are: (a) the educational function of all psychology areas; (b) the psychologist glance about her/his profession like vocation where seems to privilege rather the main psychology goals than external goals like money, power, reputation, etc.; (c) personal self-observation as a mean to meet the psychology goals, and (d) the unit of psychologies around to an ethical living.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors have the right to ownership or copyright and they give to "Uaricha Psychology Magazine" the right to publish for the first time the article, as well as disclose and distribute it on the technological available media and through repositories.
Uaricha Psychology Magazine, is a quarterly publication, published by the Psychology College of the "Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo", Street Francisco Villa No. 450, Col. Dr. Miguel Silva, Morelia, Michoacán, P. C. 58110. Phone (+52) 443 312 9909, ext. 149, www.revistauaricha.umich.mx, uaricha.publicaciones@umich.mx. Responsible publisher: Roberto Oropeza Tena. Reserve of exclusive use rights No. 04-2013-070413365500-203, e-ISSN: 2007-7343, Granted by the National Institute Copyright. Responsible of the last update of this number, Computer center of the Psychology College, Ing. Erick Vidar Alva Rangel.
How to Cite
References
Cabòs, J. J. & Román, G. (2012). La ayuda psicológica bajo sospecha: de la necesidad de la filosofía en la práctica psicológica asistencial. Dilemata: Revista Internacional de Éticas Aplicadas. No. 10. Año 4. 193-261
Camps, V. (2007). La excelencia de las profesiones sanitarias. En Humanitas: Humanidades Médicas. On-Line Director: Prof. Mario Foz. No. 21. Noviembre de 2007.
Colina, A. (2011). La ética profesional y el narcisismo benigno en la formación de la identidad del investigador en educación en México. Revista Iberamericana de Educación Superior. 2(4).
Cortina, A. y Martínez, E. (2001). Ética. (Tractus Philosophia). Tercera edición. Editorial Akal: Madrid, España. 2001.
De la Torre, F. J. (2000). Ética y deontología. Dykinson. Madrid, España.
Del Río, C. (2005). Guía de ética profesional en psicología clínica. (Psicología). Ediciones pirámide: Madrid.
Dewey, J. (2008). Teoría de la valoración. (Biblioteca de ensayo 42). España: Ediciones Siruela.10. Eco, U. & Martini, C. (1997) ¿En qué creen los que no creen? (Traducción y prólogo de Esther Cohen). Taurus: 2008.
Etxeberria, X. (2009). La perspectiva social de la ética de las profesiones. En Cañón, C (ed. lit.); Villar, A. (ed. lit.) y Fernández, V (res.). Ética pensada y compartida: Libro homenaje a Augusto Hortal. (Biblioteca Comillas: Filosofía 3) Año 59. No. 961. 161-180. Madrid, España: Universidad Pontificia de Comillas.
Etxeberria, X. (En prensa). Fundamentos Teóricos de la Ética. Curso del área de ética aplicada en la maestría en Estudios Humanístico. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrye: Monterrey, N.L.
Jaspers, K. (2006). La filosofía. Traducción de José Gaos. (Breviarios). México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Kant, M. (Versión 2004). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Crítica de la Razón Práctica. La paz perpetua: Estudio imtroductivo y análisis de las obras. Francisco Larroyo. Décima edición. México, D. F.: Editorial Porrúa
MacIntyre, A. (2008). Tras la virtud. Traducción de Amelia Valcárcel. (Biblioteca de bolsillo). Tercera edición. Crítica: Barcelona, España.
Martínez, E. (2006). Ética de la profesión: proyecto personal y compromiso de ciudadanía. En Véritas. Vol 1. No. 14. 121-139.
Martínez, E. (2010). Ética profesional de los profesores. (Ética de las profesiones). Bilbao, España: Centros Universitarios de la Compañía de Jesús. Desclée.
Millán, P. (1982). La psicología mexicana: una profesión en crisis. Universidad Nacional Autónoma de México. Revista de Educación Superior. 43. 49-92.
Muñoz, E. (2001). Equidad para el sistema y en el sistema: una contribución a la discusión. En Samaniego, A. (Coord.). Las universidades públicas: ¿Equidad en la educación chilena? (Colección Sin Norte). Chile: LOM.
Rivera, R. y Urbina, J. (1989). Estadísticas básicas sobre la formación de psicólogos en México. En Urbina Soria, J. El psicólogo: Formación, Ejercicio Profesional, Prospectiva.Universidad Nacional Autónoma de México: México, D. F.
Ruíz, J. I. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Segunda edición. Universidad de Deusto. España.
Torres, M. Mahed, M., Aranda, C. (2004). Representaciones sociales sobre el psicólogo: investigación cualitativa en el ámbito de la formación de profesionales de la salud. Revista de Educación y Desarrollo. 2 de Abril-junio de 2004. 29-42.
UNAM (Universidad Nacional Autónoma de México). (2007). Guía de carreras de la UNAM 2007-2008. Secretaría de Servicios a la Comunidad. Dirección General de Orientación y Servicios Educativos. México, D. F. Publicaciones dgose
Zerpa, C. (2010). Sobre unidad y especialización múltiple en Psicología: status disciplinar y ética profesional. En Fundamentos en Humanidades. Universidad Nacional de San Luis Argentina. Año XI. Núm. I. (21/2010). 81-99