Between Paulo Freire and Carl Rogers. A Route to the Human Social Development
Main Article Content
Abstract
In this article we intend to integrate some elements of the Popular Education or Education for freedom, as developed by the Brazilian pedagogue Paulo Freire, and the person-centered approach therapy of the American psychologist Carl Rogers. We discuss about the integrality of the human and social development and establish the individual and social dimensions as parts of a whole that must be displayed in common. In favor of this argument, we include several testimonies of communitarian promoters that give
evidence of the importance of including both dimensions in the intervention proposals for human social development. We talk over the concept “auto-constitution of the subject” and based on it we center the discussion about the personal and cooperative power, defining it as the capacity of the human beings of taking responsibility of themselves and their environment. Finally, we present a methodological proposal developed by Mauro Amatuzzi, in which he integrates the individual and social dimension as parts of a whole; this method highlights the role of the group as a mediator between these two dimensions.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors have the right to ownership or copyright and they give to "Uaricha Psychology Magazine" the right to publish for the first time the article, as well as disclose and distribute it on the technological available media and through repositories.
Uaricha Psychology Magazine, is a quarterly publication, published by the Psychology College of the "Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo", Street Francisco Villa No. 450, Col. Dr. Miguel Silva, Morelia, Michoacán, P. C. 58110. Phone (+52) 443 312 9909, ext. 149, www.revistauaricha.umich.mx, uaricha.publicaciones@umich.mx. Responsible publisher: Roberto Oropeza Tena. Reserve of exclusive use rights No. 04-2013-070413365500-203, e-ISSN: 2007-7343, Granted by the National Institute Copyright. Responsible of the last update of this number, Computer center of the Psychology College, Ing. Erick Vidar Alva Rangel.
How to Cite
References
Almada, L. (2010). Concientización: proceso de crecimiento. En Prometeo. Fuego para el propio conocimiento, (57), 62-72.
Amatuzzi, M. (1989). O resgate da fala autentica. Campinas, Sao Paulo: Papirus.
Amatuzzi, M., et al. (1996). Psicología na Comunidade. Campinas, Sao Paulo: Papirus.
Comisión de Educación de Adultos de América Latina (CEAAL) (1997). Segundo Seminario sobre Refundamentación de la Educación Popular en México, Memoria. Pátzcuaro, Michoacán.
Díez, N. (1993). El compromiso social como agente de cambio. Una perspectiva social del enfoque centrado en la persona. Prometeo: fuego para el propio conocimiento, (1), 16-18.
Díez, N. (1994). Los otros y mi crecimiento: ¿Solidaridad es desarrollo humano? Prometeo: Fuego para el Propio Crecimiento, (4), 8-16.
Doxsey, J.R. (1994). Poder, Autoridade e Conflito na Abordagem Centrada na Pessoa: Novos Horizontes ou mais Fantasmas? Trabalho apresentado no VII Encontro Latino-Americano da Abordagem Centrada na Pessoa. Maragogi, Alagoas, Brasil, octubre de 1994.
Freire, P. (1970/1983). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
Freire, P. (1973). Concientización. Bogotá: Ediciones Paulinas.
Guimaraes, A. (1986). A educação popular e a abordagem centrada na pessoa. Brasil. Artículo disponible en los Archivos Internacionales del Enfoque Centrado en la Persona de la Universidad Iberoamericana, Ciudad de México.
Lima de Gusmão, S. M. (1988). Situaçoes de opressao e a Abordagem Centrada na Pessoa. Horizonte, 2(3), 212-216. Brasil.
Lima de Gusmão, S. M. (agosto, 1989). Projeto de educação popular: Uma contribuição da psicologia clínica humanista. Trabalho apresentado em IV Forum Internacional da Abordagem Centrada na Pessoa. Paulo de Frontin, Rio de Janeiro.
Lira, P. (1996). Tradiçao, Dinamica e Identidade. Palestra em 1º Forum Brasileiro da Abordagem Centrada na Pessoa. Paulo de Frontin, Rio de Janeiro, Brasil.
Lovering, A. (octubre, 1996). Hablan las mujeres de calidad de vida: una investigación en torno a los significados y la resignificación. Ponencia en el 8º Encuentro Latinoamericano del Enfoque Centrado en la Persona. Aguascalientes, México.
Martínez Toyes, W. (2010). Situación demográfica. En L. Barraza Limón y H. Almada Mireles (coords.). La realidad social y sus violencias: Ciudad Juárez( pp. 21-52). México:Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
Mendonça, V. (octubre, 1996). Centrar-se na Pessoa: Uma Abordagem Política ou que uso fazemos da poder pessoal? Trabalho apresentado no VIII Encontro Latino Americano da Abordagem Centrada na Pessoa. Aguascalientes, México.
O’Hara, M. (junio-julio, 1982). Person-centered approach as conscientização: The works of Carl Rogers and Paulo Freire. Ponencia presentada en el 1er Foro Internacional del Enfoque Centrado en la Persona. Oaxtepec, Morelos, México.
Rogers, C. (1961/2002). El proceso de convertirse en persona. México: Paidós.
Rogers, C. R. (1978). La relación interpersonal: el núcleo de la orientación. En J.Lafarga& J. F. Gómez del Campo (Eds.), Desarrollo del Potencial Humano: Aportaciones de una psicología humanista, vol. 2 (p.p. 121-136). México: Trillas.
Rogers, C. R. (1980/1997). El poder de la persona. México: Manual Moderno.
Segrera, A.S. (s/a). La búsqueda del respeto a la dignidad humana. Mimeo.
Segrera, A. S. (agosto, 1989). La elaboración teórica de las actitudes terapéuticas según el enfoque centrado en la persona. Ponencia presentada en el 4º Foro Internacional del Enfoque Centrado en la Persona. Paulo de Frontin, Rio de Janeiro, Brasil