Child Economic Literacy Scale: design, validation and metric properties

Main Article Content

Jessica Isabel Rangel Morales
José Andrés Sepúlveda Maldonado
Mónica Fulgencio Juárez
Rosalía de la Vega Guzmán

Abstract

There is only a small body of research on economic literacy and economic thought amongst Mexican children, therefore, it is necessary to create a scale to measure their economic literacy. This study aimed to develop an economic literacy scale to measure and evaluate the ideas and attitudes of Mexican elementary students ages 9 to 12. The participants were chosen through an intentional non-probabilistic sampling which consisted of 520 6th grade public school pupils. After performing the exploratory and confirmatory factor analyses, the scale was integrated into 18 items, organized into 5 factors: one of them corresponds to the money factor made up of 4 items; the consumption factor was also made up of 4 items, as was the intelligent
consumption factor; while the savings and budget planning factors were made up of 3 items each.
Obtaining adjustment indexes with values with X2 of 192,308, SRMR of 0.062, TLI of 0.870, IFC of R.894, and RMSEA of 0.045. The result is a scale that is valid to measure children’s ideas and attitudes about
concepts related to their economic thinking.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Rangel Morales, J. I. ., Sepúlveda Maldonado, J. A., Fulgencio Juárez, M., & de la Vega Guzmán, R. . (2021). Child Economic Literacy Scale: design, validation and metric properties. Uaricha, 18, 23-37. http://www.revistauaricha.umich.mx/ojs_uaricha/index.php/urp/article/view/423

References

Abello, R., Amar, J., Denegri, M., Llanos, M. y Tirado, D. (2009). Aprendiendo a Comprender el Mundo Económico. Uninorte.

Bauman, Z. (2007). Vida de Consumo. Fondo de Cultura Económica.Buckingham, D. (2011). La Infancia Materialista: Crecer en la Cultura Consumista.

Morata.Cruz, E. (2018). Educación financiera en los niños: una evidencia empírica. Sinéctica, 51, 1-15.

Delval, J. (2013). El descubrimiento del mundo económico por niños y adolescentes. Morata.

Denegri,M., Cabeza, D., Del-Valle, C., González, Y. y Sepúlveda, J. (2012). Escala de actitudes hacia el endeudamiento, validez factorial y perfiles actitudinales en estudiantes univeristarios chilenos.

Universitas Psychologica, 11(2), 497-509.Denegri, M., Del-Valle, C., Gempp, R. y Lara, M. (2006). Educación Económica en la Escuela: Hacia una Propuesta de Intervención. Estudios Pedagógicos, 32(2), 103-120. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173514131005

Denegri, M., Sepúlveda, J. y Silva, F. (2018). Comprender la economía: Educación económica y financiera en la infancia desde una perspectiva constructivista. Ensino Em Re-Vista, 25(1), 57-81.

Diez-Martínez, E. (2014). La Alfabetización Socioeconómica y Financiera y la Educación para el Consusmo Sostenible en México: algunas Reflexiones desde la Psicología y la Educación. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 8, 1-15. https://www.redalyc.org/pdf/2831/283121717005.pdfDiez-

Martínez, E. (2016). Alfabetización socioeconómica y financiera de adolescentes mexicanos del siglo XXI. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 130-143. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15545663010

Diez-Martínez, E., Miramontes, S. y Sánchez, M. (2000). Las Ocupaciones como Elementos de la “Alfabetizaación Económica” y su reconocimiento a través de la televisión:estudio evolutivo con niños y adolescentes. Comunicación y Sociedad, 37, 129-158.

Elosua, P. y Zumbo, B. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenada. Psicothema, 20(4), 896-901. http://www.psicothema.com/pdf/3572.pdf

García, B. (2009). Manual de métodos de investigación para las ciencias sociales. Un enfoque de enseñanza basado en proyectos. Manual Moderno. García, N. (1995). Consumidores y Ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. Grijalbo.

Gempp, R., Caprile, C., Denegri, M., Cortés, L., Quesada , M. y Sepúlveda, J. (2006). Medición de la Alfabetización Económica en Niños: Oportunidades Diagnósticas con el Modelo de Crédito Parcial. PSYKHE, 15(1), 13-27.

Gempp, R., Denegri, M., Caripán, N., Catalán, V., Hermosilla, S. y Caprile, C. (2007). Desarrollo del Test de Alfabetización Económica para Adultos TAE-A-25. Interamerican Journal of Psychology, 41(3), 275-284. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28441303

Guilford, J. (1954). Psychometric methods. McGraw-Hill.

Hair, J., Black, W., Babin, B., and Anderson, R. (2014). Multivariate Data Analysis. Pearson Education Limited.

Hellmann, K. y Argüelles, G. (2007). El consumo como cultura. Una perspectiva teórica sistémica. Estudios Sociológicos, 25(75), 709-729. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59825304

Herrero, J. (2010). El Análisis Factorial Confirmatorio en el estudio de la Estructura y Estabilidad de los Instrumentos de Evaluación: Un ejemplo con el Cuestionario de Autoestima CA-14. Psychosocial Intervention, 19(3), 289-300. https://www.redalyc.org/pdf/1798/179817507009.pdf

Hoaglin, D. and Iglewicz, B. (1987). Fine tuning some resistant rules for outlier labelling. Journal of American Statistical Association, 82, 1147-1149. https://doi.org/10.1080/01621459.1987.10478551

Katona, G. (1960). Psicología de la Economía. El Ateneo.

Lerga, M., Román, M. y Saba, M. (2011). Actitudes hacia el ahorro, el endeudamiento y el dinero en adolescentes de Comandante Nicanor Otamendi. http://m.rpsico.mdp.edu.ar/handle/123456789/88

Muthén, L. & Muthén, B. (1998). Mplus User’s Guide: Statistical Analysis with Latent Variables. Muthén & Muthén.

Pisa (2018). La evaluación de la competencia financiera en PISA 2018. Resumen ejecutivo (Mayo-202), 1-20.

Schor, J. (2004). Nacidos para comprar: los nuevos consumidores infantiles. Paidós.

Walstad, W. and Rebeckb, K. (2017). The Test of Financial Literacy: Development and measurement characteristics. The Journal of Economic Education, 48(2), 113-122.

Yamane, E. (1997). “The meaning of “economics education” in Japanese Elementary and Secondary Education: An historical Perspective”. Proceedings of the Second Conference of the International Asssociation for Children ́s Social and Economics Education, 101-104.