Estrategias metodológicas cualitativas para la investigación con familias: una perspectiva sistémica
Main Article Content
Abstract
The biographical method seeks to show the subjective testimony of a person through the description, analysis and interpretation of the facts of a person's life and the experiences valuations, to understand it in its singularity or as part of a group. This is reflected in a life story, that is, in an autobiographical account that the subject realizes about his/her life experiences, obtained by the researcher through successive interviews and/or working with documents and other vital records. This study aims to analyze the interrelation between the biographical method and two family therapy assessment tools, with the aim of strengthening research with families. The first part reviews the systemic theoretical foundations and the biographical method; the second describes the research methods used in previous empirical research, which were life histories, family life histories and two family therapy assessment tools; the McMaster model of family functioning and the genogram. In the third part, we analyzed the methods triangulation used to strengthen the rigor of research with families.
Article Details
Section
The authors have the right to ownership or copyright and they give to "Uaricha Psychology Magazine" the right to publish for the first time the article, as well as disclose and distribute it on the technological available media and through repositories.
Uaricha Psychology Magazine, is a quarterly publication, published by the Psychology College of the "Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo", Street Francisco Villa No. 450, Col. Dr. Miguel Silva, Morelia, Michoacán, P. C. 58110. Phone (+52) 443 312 9909, ext. 149, www.revistauaricha.umich.mx, uaricha.publicaciones@umich.mx. Responsible publisher: Roberto Oropeza Tena. Reserve of exclusive use rights No. 04-2013-070413365500-203, e-ISSN: 2007-7343, Granted by the National Institute Copyright. Responsible of the last update of this number, Computer center of the Psychology College, Ing. Erick Vidar Alva Rangel.
How to Cite
References
Ameigeiras, A. (2006). El abordaje etnográfico en la investigación social. En I. Vasilachis (Ed.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 108-152).España: Gedisa.
Anderson, H. y Goolishian, H. (1996). El experto es el cliente: la ignorancia como enfoque terapéutico. En S. McNamee y K. Gergen (Eds.), La terapia como construcción social (pp. 45-60). Barcelona: Paidós.
Andolfi, M. (1991). Terapia Familiar. Un enfoque interaccional.Barcelona: Paidós.
Andolfi, M., y Mascellani, A. (2012). Historias de la adolescencia. Experiencias en terapia familiar. Barcelona: Gedisa.
Bertalanffy, V. L. (2011). Teoría general de los sistemas.México: Fondo de Cultura Económica.
Biever, J., Bobele, M., Gardner, G. y Franklin, C. (2005). Perspectivas postmodernas en terapia familiar. En G. Limón (Ed.), Terapias posmodernas. Aportaciones construccionistas(pp.1-28). México: Pax.
Bourdieu, P. (1995). Respuestas para una antropología reflexiva. México: Grijalbo.
Bowen, M. (1991). De la familia al individuo. La diferenciación del sí mismo en el sistema familiar. Barcelona: Paidós.
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Cognición y desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
Cirillo, S., Berrini, R., Cambiaso, G. y Mazza, R. (1999). La familia del toxicodependiente. Barcelona: Paidós.
Denzin, N. (1989). Interpretive biography. Qualitative research methods.University of Michigan: Sage.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2005). Introduction. En: N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The SageHandbook of Qualitative Research(pp. 1-19). Thousand Oaks: Sage.
Epstein, N. B., Baldwin, L. M., & Bishop D.S. (1983). The McMaster Model of Family Functioning: a view of the normal family. En F. Walsh (Ed.), Normal family processes(pp. 190-199). New York: Guilford Press.
Flick, U. (2018). Triangulation. N. Denzin & Y. Lincoln. (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research(pp. 444-461). Los Angeles: SAGE.
Hoffman, L. (1996). Una postura reflexiva para la terapia familiar. En S. McNamee, y K. Gergen (Eds.), La terapia como construcción social (pp.25-44). Barcelona: Paidós.
Mallimaci, F., y Giménez, V. (2006). Historia de vida y métodos biográficos. En I. Vasilachis (Ed.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 175-209).España: Gedisa.
McGoldrick, M., y Gerson, R. (1985). Genogramas en la evaluación familiar.Barcelona: Gedisa.
Ochoa, C. y González-Monteagudo, J. (2014). El conflicto como narración: un enfoque biográfico-narrativo y sistémico de la mediación intercultural. En M. H. M. Abrahao y A. Bolívar (Eds.), La investigación (auto)biográfica en educación. Miradas cruzadas entre Brasil y España(pp. 303-329). Porto Alegre: EDIPUCRS.
Payne, M. (2002). Terapia narrativa: una introducción para profesionales. Barcelona: Paidós.
Reséndiz, R. (2008). Biografía: proceso y nudos teórico-metodológicos. En M. Tarrés (Ed.), Observar, escuchar y comprender. Sobre la tradición cualitativa en la investigación social (pp.135-168).México: Miguel Ángel Porrúa.
Rojas, M. L. (2008). Lo biográfico en sociología. Entre la diversidad de contenidos y la necesidad de especificar conceptos. En M. Tarrés (Ed.), Observar, escuchar y comprender. Sobre la tradición cualitativa en la investigación social, (pp.171-194).México: Miguel Ángel Porrúa.
Sánchez y Gutiérrez, D. (2000). Terapia familiar, modelos y técnicas. México: Manual Moderno.
Taylor, S., y Bogdan, R. (1982). Introducción a la Investigación Cualitativa. Barcelona: Paidós.
Toiber, M. (2016). La construcción de la paternidad en adolescentes en conflicto con la ley y su relación con la transmisión intergeneracional de la carencia afectiva(Tesis doctoral inédita). Universidad Iberoamericana: México.
Vayreda, A., Tirado, F. y Doménech, M. (2005). Construccionismo social, narratividad y simetría. En G. Limón (Ed.),Terapias posmodernas. Aportaciones construccionistas (pp.141-161). México: Pax.
White, M., y Epston, D. (1993). Medios narrativos para fines terapéuticos.Barcelona: Paidós.
Wiener, N. (1982). Cibernética y sociedad.México: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología.