School coexistence in secondary schools: The voices of teachers

Main Article Content

Jennifer Gómez Gloria
Claudia Verónica Márquez González
Myriam Rebeca Pérez Daniel
Luis Felipe García y Barragán

Abstract

The current research describes school coexistence, as experienced by teachers, in several high schools in a state in the northwest of Mexico. Sixteen teachers from public and private secondary schools participated. The participants were selected through the theoretical sampling technique based on the Grounded Theory methodological design. Information was collected through focus groups and analyzed using the constant comparison technique. The results indicate that the participants consider that the administrative aspects of the school, the lack of parental involvement, the social-economic context of the students, and the normalized violence derived from these contexts, are the main obstacles to building harmonious school coexistence. Although teachers recognize that strategies based on the strengthening of values, sports, cultural activities, and collaborative work between parents-students-teachers favor the construction of school coexistence, they affirm that their practice is not enough to remedy the sociocultural patterns related to normalized violence found in students and their families. In conclusion, the results show that the obstacles that impede a healthy coexistence must be made visible. Likewise, teachers must be supported and accompanied through the execution of strategies with a greater scope that allows intervention in the sociocultural elements of students' life, which according to the teachers, are the main challenge towards building a peaceful school coexistence.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Gómez Gloria, J., Márquez González, C. V., Pérez Daniel, M. R., & García y Barragán, L. F. (2022). School coexistence in secondary schools: The voices of teachers. Uaricha, 19, 14–28. https://doi.org/10.35830/urp.v19i.613
Section
Articles

References

Arias, E. (2018). Un acercamiento a lo radical de la convivencia.Cultura Educación y Sociedad,9 (1), 59-68. https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1812

Ascorra, P., López, V., Carrasco-Aguilar, C., Pizarro, I., Cuadros, O. y Núñez, C. G. (2018). Significados atribuidos a la convivencia escolar por equipos directivos, docentes y otros profesionales de escuelas chilenas.Psykhe (Santiago),27(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.7764/psykhe.27.1.1214

Bonilla-García, M. Á. y López-Suárez, A. D. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada.Cinta Moebio, 57, 305-315. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300006

Bordini, G. y Sperg, T. (2011). Los grupos focales virtuales sincrónicos en pesquisa cualitativa.Psicologia em Estudo,16(3), 437-45. https://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722011000300011

Canales, M. (2006). El grupo de discusión y el grupo focal. En M. Canales (Ed.), Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios(pp. 265-287). Lom. https://imaginariosyrepresentaciones.files.wordpress.com/2015/08/canales-ceron-manuel-metodologias-de-la-investigacion-social.pdf

Carbajal-Padilla, M. (2013). Convivencia democrática en las escuelas. Apuntes para una reconceptualización. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 13–16. https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/3403<7a>

Carbajal-Padilla, M. (2016). Educación para una convivencia democrática en las aulas: Tres dimensiones pedagógicas para su análisis. En N. Tello y A. Furlán (Eds.), Violencia Escolar: aportes para la comprensión de su complejidad (pp. 52-81). Universidad Nacional Autónoma de México.

https://www.researchgate.net/publication/316617159_Educacion_para_una_convivencia_democratica_en_las_aulas_Tres_dimensiones_para_su_analisis/link/5a317aa8458515afb6617a04/download

Carbajal-Padilla, M. (2018). Building democratic convivencia (peaceful coexistence) in classrooms: case studies of teaching in mexican public schools surrounded by violence[Tesis doctoral, Ontario Institute for Studies in Education]. http://hdl.handle.net/1807/89835

Carbajal-Padilla, M. y Fierro-Evans, M.C. (2021). Modelo de Convivencia para Atender, Prevenir y Erradicar la Violencia Escolar.Secretaría de Educación de Guanajuato. https://www.seg.guanajuato.gob.mx/Aconvivir/PublishingImages/Atencion/ModelodeConvivenciaparalaatencion%2Cprevencionyerradicacion.pdf

Chaparro, A., Caso-Niebla, J., Fierro-Evans, M. C. y Díaz-López, C. (2015). Desarrollo de un instrumento de evaluación basado en indicadores de convivencia escolar democrática, inclusiva y pacífica. Perfiles Educativos, 37(149), 20–41. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000300002

Corbin, J. M. y Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria.Qualitative Sociology,13(1), 3-21. https://link.springer.com/article/10.1007/bf00988593

Delors, J. (1996). La Educación o la utopía necesaria. En UNESCO, La educación encierra un tesoro (pp. 9-27). UNESCO. http://www.cca.org.mx/apoyos/competencias/m4/Delors+J(1997)9-27.pdf

Del Rey, R., Mora, J., Casas, J. A., Ortega-Ruiz, R. y Elipe, P. (2018). Programa Asegúrate: Efectos en ciberagresión y sus factores de riesgo. Comunicar: Revista Científica de Educomunicación, 32 (56), 39-48. https://doi.org/10.3916/C56-2018-04

Fierro-Evans, C. y Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia Escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 18(1), 1–14. http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/1486

Fierro-Evans, C., Carbajal, P. y Martínez-Parente, R. (2010). Ojos que sí ven Casos para reflexionar sobre la convivencia en la escuela. SM.

" target="_blank">Fierro-Evans, C. y Tapia, G. (2013). Hacia un concepto de convivencia escolar. En A. Furlán y T.C. Spitzer (Coords.), Convivencia, disciplina y violencia en las escuelas(pp. 73–131). Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior en México. https://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/08/Convivencia-disciplina-y-violencia-en-las-escuelas.pdf

Glaser, B. G. y Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Aldine Transaction. http://www.sxf.uevora.pt/wp-content/uploads/2013/03/Glaser_1967.pdf

López, V., Ascorra, P., Bilbao, M. y Carrasco, C. (2018). De la violencia a la convivencia escolar. En P. Ascorra y V. López (Eds.), Una Década de Investigación en Convivencia Escolar (pp 15-50). Pontífica Universidad Católica de Valparaíso.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366483

Medina J. Á. y Reverte, M. J. (2019). Incidence of the practice of physical and sporting activities as a regulator of school violence.RETOS-Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 35, 54-60. https://recyt.fecyt.es/.../40545

Ochoa A. y Salinas, J. J. (2019). Presentación. En A. Ochoa y J.J. Salinas (Eds.) La convivencia escolar base para el aprendizaje y el desarrollo(pp 11-15). Universidad Autónoma de Querétaro. http://oce.uaq.mx/docs/Investigacion/ConvivenciaEscolar/Libro_La_convivencia_escolar_base_para_el_aprendizaje_y_desarrollo.pdf

" target="_blank">Peña-Figueroa, P.P., Sánchez, J. y Ramírez, J. (2017). La convivencia en la escuela. Entre el deber ser y la realidad.Latinoamericana de Estudios Educativos,13(1), 129-152. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/4017

Peñalva, A. (2018). La convivencia escolar. Un reto del siglo XXI.Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 20. https://doi.org/10.17561/reid.n20.3

Perales, C., Arias, E. y Bazdresh, M. (2014). Desarrollo Socioafectivo y Convivencia Escolar. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente. https://rei.iteso.mx/bitstream/handle/11117/2432/Desarrollo%20socioafectivo%20y%20convivencia%20escolar.pdf?sequence=2

Retuert G. y Castro, P. (2017). Teorías subjetivas de profesores acerca de su rol en la construcción de la convivenciaescolar.Polis. Revista Latinoamericana, 46. https://journals.openedition.org/polis/12395Secretaria de Educación Pública. (2015). Diagnóstico Ampliado: Programa Nacional de Convivencia Escolar (S-271). Secretaría de Educación Pública. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/147558/Diagnostico_Ampliado.pdf

Soneira, A. (2006). La Teoría fundamentada en los datos de Glaser y Strauss. En I. Vasilachis (Ed.), Estrategias de investigación cualitativa(pp.153-173). Gedisa.

Vargas, A. N., Chaparro Caso-López., A. y Rodríguez, J. C. (2019). Relevancia de la interacción en el aula desde la perspectiva psicológica. En A. Chaparro, J.C. Rodríguez y J.C. Pérez (Eds.), Apuntes de Investigación Educativa(pp. 72-87). Qartuppi. http://uee.uabc.mx/docs/libros/Apuntes_de_investigacion_educativa.pdf#page=72