Single exam to enter the intermediate level higher. Opportunity or business?

Main Article Content

Alicia Eugenia Herrera Orta

Abstract

The present paper analyzes the socioeconomic impact of the evaluation instrument created by the Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior, A.C. (CENEVAL) and the Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), known as Examen único para ingresar al nivel medio superior (EXANI) whose objective is to identify the knowledge, the abilities and the values that must show the graduates of the basic mean level. It is designed based on the standard decided by the Comisión Metropolitana de Instituciones Públicas de Educación Media Superior (COMIPEMS). The problem discussed in this article is if the exam really achieves its goal of providing equal opportunities for the students have to access to the institution at the mean superior level, if it is leading a business for public or private institutions engaged in "grooming" young people to pass the exam. It is based on the population design and application of the evaluation instrument and factors that affect the results of the unique examination. The testimony of two students who presented the EXANI is included.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Herrera Orta, A. E. (2010). Single exam to enter the intermediate level higher. Opportunity or business?. Uaricha, 7(14), 56–72. https://doi.org/10.35830/urp.v7i14.447
Section
Articles

References

CENEVAL (2005). Informe X para el EXANI-I. México: Centro Nacional de evaluación para la Educación Superior.

CENEVAL (2010, 29 de junio). Más de 155 mil presentaron el examen de Ceneval corres-pondiente al Concurso de la Comipems. En Difusión, Noticias

CENEVAL. Recupe-rado el 5 de abril de 2010, de http://www.ceneval.edu.mx/ceneval-web/content.do?page=3429

CONALEP (2010, febrero 18). Resumen de prensa del Portal de Secretaría de Educación Pública. Recuperada el 10 de abril de 2010, de http://www.conalep.edu.mx/wb/Conalep/_18_febrero_

Gimeno-Sacristán, J. (2003). El alumno como invención. Madrid: MorataConcursos de Ingreso (2009, 31 de julio). En Gaceta de resultados. Recuperada el 4 de abril de 2010 de http://www.comipems.org.mx/

Escamilla, G. (2005, noviembre-2006, febrero). Los Resultados del Concurso de Ingreso a Bachillerato 2005 en la Zona Metropolitana de la Ciudad de México. En Revista Mexicana de Orientación Educativa No. 7. Recuperada el 7 de abril de 2010 en http://www.remo.ws

Tirado-Segura, F. & Ahuja, R. (2004). Evaluación de la educación en México. Indicadores del EXANI-I. México: CENEVAL