Estrategias de afrontamiento y resiliencia en cuidadores primarios de niños y adolescentes con parálisis cerebral

Main Article Content

Dalia Briseida Mosso Salas
Rebeca Tamar Zaragoza Toscano

Abstract

Physical disability involves a process of adaptation for the entire family system. It requires the use of different resources and strategies for coping. This research analyzes and compares the resilient resources and coping strategies used by primary caregivers of children and adolescents diagnosed with cerebral palsy in different degrees. There were 60 participants, primary caregivers of patients with cerebral palsy, attended at the CRIT Michoacán. They were classified into two groups according to the severity of paralysis, all with homogeneous sociodemographic characteristics. Spanish version of the Coping Strategies Inventory and the Resilience Scale for Mexican was applied. To analyze the data, the Student t test for independent groups was used. Statistically significant differences were found in the factors of emotional expression (t=2.44, p=.017) and desiderative thinking (t=3.12, p=.003), of the Coping Strategies Inventory.This suggests that the group of primary caregivers of people with severe cerebral palsy has a greater tendency to improper handling of disability, avoiding stressful situations, fantasizing and avoiding the expression of emotions. And that in the group of primary caregivers of people with mild cerebral palsy there is greater recognition of the feelings and emotional expression. We conclude that the level of caregiver's adaptation is related to the severity and functional independence of disability. 

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Mosso Salas, D. B. ., & Zaragoza Toscano, R. T. . (2017). Estrategias de afrontamiento y resiliencia en cuidadores primarios de niños y adolescentes con parálisis cerebral. Uaricha, 14(34), 82–90. https://doi.org/10.35830/urp.v14i34.138
Section
Articles

References

Achury, D., Castaño, H., Gómez, L. y Guevara, N. (2011). Calidad de vida de los cuidadores de pacientes con enfermedades crónicas con parcial dependencia. Investigación en Enfermería. Imagen y Desarrollo,13(1),27-46.Recuperadode http://www.redalyc.org/pdf/1452/145221282007.pdf

Barrios, A. (2005). Autoconcepto y características familiares de niños resilientes con discapacidad el caso de una población del caribe colombiano. Investigación & Desarrollo, 13(01), 108-127. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26813105

Cano, F. J, Rodríguez, L. y García, J. (2007). Adaptación española del Inventario de Estrategias de Afrontamiento.ActaEspañoladePsiquiatría,35(1),29-39.Recuperadode https://personal.us.es/cano/drupal/files/AEDP%2007%20(esp).pdf

Conti-Ramsden, G., Botting, N. & Durkin, K. (2008). Parental perspectives during the transition to adulthood of adolescents with a history of specific language impairment (SLI). Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 51(1), 84-96. doi: 10.1044/1092-4388(2008/006

Córdoba-Andrade, L., Gómez-Benito, J. y Verdugo-Alonso, M. A. (2008). Calidad de vida familiar en personas con discapacidad: un análisis comparativo. Universitas Psychologica, 7(2), 369-383). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=6477020688

Dabrowska, A. & Pisula, E. (2010). Parenting stress and coping styles in mothers and fathers of preschool children with autism and Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 54(3), 266-280.

Escamilla, M., Rodríguez, I. y González, G. (2009). El estrés como amenaza y como reto: un análisis de su relación. Ciencia y Trabajo, 11(32), 96-101.

Espín, A. M. (2009). “Escuela de cuidadores” como programa psicoeducativo para cuidadores informales de adultos mayores con demencia. Revista Cubana de Salud Pública, 35(2), 1-14. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21418846019

Fernández, M. D. y Díaz, M. A. (2001). Relación entre estrategias de afrontamiento, síndromes clínicos y trastornos de personalidad en pacientes esquizofrénicos crónicos. Revista de Psicopatología yPsicologíaClínica,6(2),129-135.Recuperadode http://revistas.uned.es/index.php/RPPC/article/view/3910/3765

Fergus, S. & Zimmerman, M. (2005). Adolescent resilience: A framework for understanding healthy developmentinthefaceofrisk.AnnualReviewofPublicHealth,26,399-419.Doi: 10.1146/annurev.publhealth.26.021304.144357

Glidden, L. M. & Jobe, B. M. (2007). Measuring parental daily rewards and worries in the transition to adulthood. American Journal of Mental Retardation, 112(4), 275-288. doi: 10.1352/0895-8017(2007)112[275:MPDRAW]2.0.CO;2

González-Celis, A. L. y Padilla, A. (2006). Calidad de vida y estrategias de afrontamiento ante problemas y enfermedades en ancianos de Ciudad de México. UniversitasPsychologica, 5(3), 501-509. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/647/64750306.pdf

Gottlieb, B. H. (1997). Conceptual and measurement issues in the study of coping with chronic stress. En B.H. Gottlieb (Ed.), Coping with chronic stress(pp.3-42). Nueva York: Plenum.

Grotberg, E. (1995). A guide to promoting resilience in children: Strengthening the human spirit.BernardVanLeerFoundation.Recuperadode https://bibalex.org/baifa/Attachment/Documents/115519.pdf

Guevara, Y. y González, E. (2012). Las familias ante la discapacidad. Revista Electrónica de Psicología Iztacala,15(3),1023-1050.Recuperadode http://revistas.unam.mx/index.php/repi/article/viewFile/33643/30711

Joyce-Moniz, L. y Barros, L. (2007). Psicología de la enfermedad para cuidados de la salud. Desarrollo e intervención. Bogotá, Colombia: Manual Moderno.

Kotliarenco, M. A. (2000). La heterogeneidad de la pobreza como una ventana para el surgimiento de la resiliencia.RevistaPsikhe,9(1),77-90.Recuperadode http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/149/147

Lazarus,R.S.(1990).Theory-basedstress-measurement.PsychologicalInquiry,1(1),3-13. doi:10.1207/s15327965pli0101_1

Luthar, S. S., Cicchetti, D. & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543–562.

Núñez, B. (2003). La familia con un hijo con discapacidad: sus conflictos vinculares. Archivos ArgentinosdePediatría,101(2),133-142.Recuperadode http://www.sap.org.ar/docs/publicaciones/archivosarg/2003/133.pdf

Palomar, J. y Gómez, N. E. (2010). Desarrollo de una escala de medición de la resiliencia con mexicanos (RESI-M).Interdisciplinaria,27(1),7-22.Recuperadode http://www.redalyc.org/pdf/180/18014748002.pdf

Palomar, J. y Gómez, N. E. (2010). Desarrollo de una escala de medición de la resiliencia con mexicanos (RESI-M).Interdisciplinaria,27(1),7-22.Recuperadode http://www.redalyc.org/pdf/180/18014748002.pdf

Phetrasuwan, S. & Shandor Miles, S. (2009). Parenting stress in mothers of children with autism spectrumdisorders.JournalforSpecialistsinPediatricNursing,14(3),157-165.Doi: 10.1111/j.1744-6155.2009.00188.x

Rutter,M.(1987).Psychosocialresilienceandprotectivemechanisms.AmericanJournalof Orthopsychiatry, 57(3), 316-331. doi: 10.1111/j.1939-0025.1987.tb03541.x

Saavedra, E. y Villalta, M. (2008). Estudio comparativo en resiliencia con sujetos discapacitados motores. Revista Investigaciones en Educación, 8(1), 81-90.

Sepúlveda-Vildósola, A.; Laura Romero-Guerra,A, y Jaramillo-Villanueva,L. (2012). Estrategias de afrontamiento y su relación con depresión y ansiedad en residentes de pediatría en un hospital de tercer nivel. Boletín Médico del Hospital Infantil de México, 69(5), 347-354. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/bmim/v69n5/v69n5a5.pdf

Werner, E. E., & Smith, R. S. (1992). Overcoming the odds: High risk children from birth to adulthood. Ithaca, New York: Cornell University Press.

Zapata, A., Bastida, M., Quiroga, A., Charra, S. y Leiva, J. M. (2013). Evaluación del bienestar psicológico y estrategias de afrontamiento en padres con niños o adolescentes con retraso mental leve. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 5(1), 15-23. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333127392003