Español

Main Article Content

Gloria Martha Palomar Rodríguez
María Luisa Ávalos Latorre

Abstract

The suitable familiar functioning favors the growth and development of his members in every stage of the life, in the adolescence, stage of high adaptative requirements, the above mentioned strength becomes necessary since it, it will determine the strategies with those who face the challenges and difficulties. With the aim to analyze the relation between the familiar functioning and coping strategies of adolescences of high school, participate voluntarily 500 students assigned to a public University of Guadalajara, Straw hat, Mexico. Each of them answered the Familiar Inventory of Autoreport (SFI) and the Scale of Coping of Adolescences (ACS). The familiar predominant structure was the nuclear model (76 %) and families with healthy, but not ideal performance, being the functional elements: health, competition, conflict and expressiveness, whereas the predominant strategies of confrontation were: to look for relaxing amusements, to worry, to struggle and to be successful. Was observed that the familiar functioning associated with the productive confrontation (rxy =.138, p=.002) and negatively with the unproductive confrontation (rxy=-.315, p=.000). The importance of the family is repeated in the strategies of confrontation of the adolescences.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Palomar Rodríguez, G. M., & Ávalos Latorre, M. L. (2019). Español. Uaricha, 16(37), 27-36. http://www.revistauaricha.umich.mx/ojs_uaricha/index.php/urp/article/view/249

References

" target="_blank">Asociación Médica Mundial (2001). Declaración de Helsinki. Re-cuperado de http://www.raco.cat/index.php/BioeticaDebat_es/article/viewFile/260286/347459

Barcelata, B. y Gómez, E. (2012). Afrontamiento adolescente y parental: implicaciones para una intervención integral. Asunción, 9(2), 144-157. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2220-90262012000200003

Barcelata, B., Luna, Q., Gómez, E. y Durán, C. (2016). Carac-terísticas de personalidad predictoras del afrontamiento en adolescentes de contextos marginados. Acta Colombiana de Psi-cología, 19(1), 197-210. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/798/79845405009.pdf

Barrera, M. & Li, S. (1996). The relation of familiy support to adolescent’s psychological distress and behavior problems. En G., Pierce, B., Sarason, y I., Sarason, (Eds.), Handbook of social su-pport and the family. New York: Plenum.

Beavers, W. y Hampson, A. (1995). Familias Exitosas. Barcelo-na: Paidos.

Camarillo, R. y Rodríguez, J. (2006). La competencia fa-miliar en relación con la motivación académica del alumno de tercero de secundaria. Recuperado de https://es.scribd.com/document/129348318/LA-COMPETENCIA-FAMI-LIAR-EN-RELACION-CON-LA-MOTIVACION-ACADEMI-CA-DEL-ALUMNO-DE-TERCERO-DE-SECUNDARIA

Chan, E., Rodríguez, F. y De la Villa, M. (2007). La conducta delictiva del menor en el estado de Jalisco (México). Análisis di-ferencial de factores psicosociales asociados como el consumo de drogas. Revista Española de Drogodependencias, 32(3) 425-440. Re-cuperado de www.aesed.com/descargas/revistas/v32n3_8.pdf

Castro, A. y Casullo, M. (2005). Estilos de personalidad, afron-tamiento e inteligencia como predictores de las trayectorias aca-démicas de cadetes en una institución militar.Anuario de Psicología, (35)2, 197-2010. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia/article/viewFi-le/61814/76126

Castro, R., Riesco, G. y Bobadilla, R. (2016). ¿Familia y bienes-tar? Explorando la relación entre estructura familiar y satisfac-ción con la vida personal de las familias. Boletín Academia Paulista de Psicología, 36(90), 86-104. Recuperado de http://pepsic.bvsa-lud.org/pdf/bapp/v36n90/v36n90a07.pdf

Casuso, L., Gargurevich, R., Van den Noortgate, W. & Van den Bergh, O. (2013). Urban life stress in preadolescents: a longitudi-nal assessment in Lima. Liberabit, Revista de Psicología, 19(1), 67-79. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/686/68627456006.pdf

Caycho, T. (2016). Relación con los padres y estrategias de afrontamiento en adolescentes de Lima. Propósitos y Represen-taciones, 4(1), 11-59. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.86

Ceballos, E. y Rodríguez, J. (2014). Uso del tiempo y conflic-to familiar. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 6(1), 77-84. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3498/349851790007.pdf

Cortés, J., Ocaña, J., García, G., Moreno, R., Vesares, F. y Con-treras, M. (2018). Factores familiares y psicosociales asociados al rendimiento académico de escolares rurales de Chiapas, Mé-xico. Uaricha Revista de Psicología, 15(35), 17-31. Recuperado de http://www.revistauaricha.umich.mx/ojs_uaricha/index.php/urp/article/view/165/160.

Everri, M., Mancini, T. & Fruggeri, L. (2015). Family functio-ning, parental monitoring and adolescent familiar responsibi-lity in middle and late adolescence. Journal of Child and Family Studies, 24(10), 3058-3066. doi: 10.1007/s10826-014-0109-z

Francisco, R., Loios, I. & Pedro, M. (2015). Family Functio-ning and Adolescent Psychological Maladjustment: The Me-diating Role of Coping Strategies. Child Psychiatry Human Deve-lopment, 47, 759–770. doi: 10.1007/s10578-015-0609-0.

Frydenberg, E. y Lewis, R. (1996). Escalas de Afrontamiento para Adolescentes. Madrid: TEA.

Frydenberg, E. (1997) Adolescent coping: Teorical and research perspectives. Londres: Routledge.

Frydenberg, E. & Lewis, R. (2009). Relations among well-be-ing, avoidant coping, and active coping in a large simple of australian adolescents. Psychological Reports, 104, 745-758. doi: 10.2466/PRO.104.3.745-758.

Gallego, A. (2012). Recuperación crítica de los conceptos de familia, dinámica familiar y sus características. Revista Vir-tual Universidad Católica del Norte, 25, 326-345. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/arti-cle/view/364/679.

García, A. (2015). Optimismo, estrategia de afrontamiento, afectividad y satisfacción en la vida en atletas adolescentes de rendimiento. Anuario de Psicología, 45(2), 161-175. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97044007002.

Gutiérrez, R., Díaz, K. y Román, R. (2016). El concepto de fa-milia en México: una revisión desde la mirada antropológica y demográfica. Ciencia Ergo Sum, 23(3), s/p. Recuperado de http://www.redalyc.org/jatsRepo/104/10448076002/10448076002.pdf

Jaramillo, J., Ruiz, M., Gómez, A., López, L. y Pérez, L. (2014). Estrategias para la inclusión de niños, niñas y adoles-centes en contextos familiares. Avances en Psicología Latinoame-ricana, 32(3), 477-493. Recuperado de https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/2818

Lazarus, R. & Folkman, S. (1993). Coping Theory and Research: Past, Present and Future. Psychosomatic Medi-cine, 55, 234-247. Recuperado de https://psycnet.apa.org/doi/10.1097/00006842-199305000-00002

Luna, A. (2012). Funcionamiento familiar, conflictos con los padres y satisfacción con la vida de familia en adolescentes ba-chilleres. Acta Colombiana de Psicología, 15(1), 77-85. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79824560008

Martínez, J., Amador, B. y Guerra, M. (2017). Estrategias de afrontamiento familiar y repercusiones en la salud familiar: una revisión de la literatura. Enfermería Global, 16(3), 576-591. Recu-perado de http://revistas.um.es/eglobal/article/view/255721

Martínez, A., Ingles, C., Piqueras, J. y Ramos, V. (2010). Im-portancia de los amigos y los padres en la salud y el rendi-miento escolar. Electronic Journal of Research in Educational Psy-chology, 20(1), 111-138. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2931/293121995006.pdf

Minuchin, S. (1982). Familia y Terapia familiar. Buenos Aires: GEDISA.Minuchin, S. (1984). Calidoscopio familiar. Madrid: Paidós.

Morales, B. y Moysén, A. (2015). Afrontamiento del estrés en adolescentes estudiantes de nivel medio superior. Revista Digi-tal de Investigación en Docencia Universitaria, 9(1), 9-20. Recupe-rado de https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/380

Muñoz, S., Vega, Z., Berra, E., Nava, C. y Gómez, G. (2015). Asociación entre estrés, afrontamiento, emociones e IMC en adolescentes. Revista Intercontinental de Psicología y Edu-cación, 17(1), 11-29. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/802/80242935002.pdf

Musitu, G., Buelga, S., Lila, M. y Cava, M. J. (2001). Familia y adolescencia: Análisis de un modelo de intervención psicosocial. Ma-drid: Síntesis.

Musitu, G. y Cava, M. (2003). El rol del apoyo social en el ajus-te de los adolescentes. Intervención Psicosocial, 12(2), 179-192. Re-cuperado de https://www.uv.es/lisis/mjesus/8cava.pdf.

Pereira, M., Ferraz, P., Pecanha, M., Mesquita, M., Finazzi, M. & Bordin, I. (2015). Family functioning in adolescents with ma-jor depressive disorder: a comparative study. Estudios de Psico-logía, 32(4), 641-652. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000400641

Plasencia, M., Eguiluz, L. y Osorio, M. (2016). Relación entre la dinámica familiar y las fortalezas humanas. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 8(2), 1-8. Recuperado de http://www.revis-tas.unam.mx/index.php/jbhsi/article/view/56834

Rey, L., González, M., Oliva, L., Rivera, E. y Calderón, M. (2017). Violencia en el noviazgo de adolescentes de bachille-rato modelada por la violencia interparental. Uaricha Revis-ta de Psicología, 14(32), 61-70. Recuperado de http://www.revistauaricha.umich.mx/ojs_uaricha/index.php/urp/article/view/152/138

Reyes, V. y Reidl, L. (2013). Miedo y afrontamiento en ado-lescentes mexicanos. Psicogente, 16(39), 280-295. Recuperado de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1918

Rivas, D., López, D. y Barcelata, B. (2017). Efectos del sexo y la edad sobre el afrontamiento y el bienestar subjetivo en adolescentes escolares. Enseñanza e Investigación en Psicolo-gía, 22(1), 27-41. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/292/29251161003.pdf.

Rodríguez, F., Ovejero, A., Bringas, C. y Moral, M. (2016). Afrontamiento de conflictos en la socialización adolescente. Propuesta de un modelo. Psicología desde el Caribe, 33(1).Recu-perado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psico-logia/article/view/6895/8371.

Ruíz, M. (2015). Funcionalidad familiar y afrontamiento en estudiantes universitarios. Revista Temática Psicología, 11(1), 53-63. Recuperado de http://www.unife.edu.pe/publicaciones/re-vistas/revista_tematica_psicologia_2015/53RUIZ.pdf.

Secretaría de Gobernación (2014). Reglamento de la Ley Federal de Salud en materia de investigación para la salud. Recuperado de http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5339162&fe-cha=02/04/2014.

Zambrano, G., Vera, S. y Florez, L. (2012). Relación entre funcionalidad familiar y las estrategias de afrontamiento uti-lizadas por adolescentes embarazadas. Ciencia y Cuidado, 9(2). Recuperado de https://revistas.ufps.edu.co/index.php/cien-ciaycuidado/article/view/334/364.