Learning as acquisition, construction and participation.

Main Article Content

Ana María Méndez Puga

Abstract

As learning is one of the basic processes of Psychology, it has been studied since various optics. Dr. in Philosophy and Educational Sciences, Ana Ma. Méndez, professor
researcher at our School, begins a series of articles on this topic, which constitutes one of his main lines of research. In this first document, as
introduction, alludes to various metaphors that are often used in academic circles to define learning. It should be noted that these reflections are framed within the
project «Analysis of teaching practice and generation of training processes in schools bilinguals, from the production of argumentative texts », financed by SEP-SEByNCONACYT,
whose general coordinator is Dra. Méndez.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Méndez Puga, A. M. (2005). Learning as acquisition, construction and participation. Uaricha, 2(5), 17-20. https://www.revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/544

References

Maturana,H.y Varela,F. (1996).Elárboldelconocimiento.Las bases biológicas del conocimiento humano.México,Barcelona,Debate,Tercera Edición, 1999

Elsie Rockwell, investigadora del Departamento de Investigaciones Educativas del CINVESTAV de temas referidosa laescuelay susactores, coordinadora delObservatorio Ciudadano de la Educación.

JeanPiaget,epistemólogo, biólogo ypsicólogoquegeneróunatransformaciónde las concepcionestradicionalesentornoal aprendizaje,al explicar desdeperspectivasdiferentes elpasodeunniveldeconocimientoa otro,movilizandolas concepciones tradicionales y poniendo énfasis enla importanciadela accióndelos sujetos sobrelosobjetosdeconocimiento y en la maneraen cómo el sujeto modifica al objetoy el objeto modificaal sujeto.

L. S.Vygotski, psicólogo que a principios del siglo pasado, buscóentender ellenguaje,la percepción,el pensa-miento,el aprendizaje,la memoriay contodo ello el desarrollo,dándole importancia centrala la cultura.

LuisVilloro,filósofocondiversaspublicaciones yaportesen torno ala diversidady que entresus muchasobraspublicó,en 1982, ellibro"Creer,saber,conocer"en laeditorial Siglo XXIdeMéxico.La 7ªediciónde1992es alaque se alude.