Comparative study of resilience in adolescents: the role of gender, schooling and origin

Main Article Content

Marisol Morales Rodríguez
Dámaris Díaz Barajas

Abstract

During adolescence, resilience becomes especially relevant since set to test the capacity of young people to adapt and overcome adversity. From this arises the objective of this study, which was to identify whether there are differences in resilience in adolescents from gender, age and origin. Based on a quantitative approach, with non-experimental design of descriptive Court; the sample is composed of 779 adolescents; the scale of Mexican resilience of Palomar (2010) was used. The results highlight differences by gender in family support and Social support; by educational level, the differences are in strength and conf idence
in mimo-Yes, social skills and social support; by origin, there are differences in all of the factors; contrary there are no differences by age. We conclude that gender, schooling and the origin of the adolescent, raises differences in the ability the adversity.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Morales Rodríguez, M., & Díaz Barajas, D. (2011). Comparative study of resilience in adolescents: the role of gender, schooling and origin. Uaricha, 8(17), 62-77. https://www.revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/454

References

Becoña, E., et al. (2006). Resiliencia y consumo de alcohol en jóvenes. Salud y drogas, 6( 1), 89-111. Rec uperado de http://redalyc .uaemex.mx/pdf/839/83960105.pdf.

Car dozo, G. y Alderete, A. (2009). Adolescentes en riesgo psicosocial y resiliencia. Psicología desde el Caribe, 23, 148-182. Rec uperado de http://r edal yc.uaemex.mx/ redal yc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?i Cve=213 11917009 .

Coppari, N . (2010) . Adolescencia prevenida: detección de factores de riesgo en los comportamientos de los adolesc entes de la comunidad de N eulan d. Eureka, 7(1) , 38-64.

De la T orre, S. (2010) . A dversidad y diversidad creadoras. Revi sta recrearte 12, 1-17. Gesell, A. ( 2001) . El adolescente de 15 y 16 año s. Barc elona: Paidós.

Gobierno del Estado de Michoacán. Región Lázaro Cárdenas. (2011) . Historia e información. Rec uper ado de http://www.lazaro-c ardenas.gob.mx/index.ph p/lazaroc adenas/ historia

González-Arratia, N., Val dez-Medina, J. y Zavala Borja, Y. (2008) . Resiliencia en adolescentes mexic anos. Ense ñanza e inve stigación en Psicología, 13(1), 4 1-52. Rec uper ado de http://r edal yc.uaemex.mx/pdf/292/29213104.pdf.

INEGI ( 2010) . Estadísticas de E duc ación y Migración. Rec uperado de http://cuentame.inegi.org.mx/monogr afias/informacion/mich/poblacion/ educacion.aspx?tema=me& e=16.

Melillo, A., Suár ez O., E. y Rodríguez, D . (2004) Re siliencia y subjetividad: los ciclos de la vida. Buenos Aires: Pai dós.Molina, B. ( 2010). Teoría de Género, en Contribuciones a l as Ciencias Sociales. Rec uperado de www.eumed.net/r ev/cccss/10/.

Oliva, A. Jiménez, J. Parra, A. y Sánchez- Queija, I. (2008). Acontecimientos vitales estresantes, r esiliencia y ajuste adolesc ente. Revista de Psicopatología y Psicología clínica, 13(1), 53-62. Recuper ado de http://espacio.un ed.es/fez/eser v.php?pid= bibliuned:Psicopat-2008-13-1 10004&dsID=D ocumentos.pdf

Palomar-Lever y González-Val dez ( 2010) . Desarr ollo de una esc ala de medición de la resiliencia con mexic anos. Interdisciplinaria, 27(1), 7-22. Rec uperado de http://redalyc.uaemex.mx/r edalyc/pdf/180 /180 14748002.pdf.

Peña, N . (2009). Fuentes de r esiliencia en estudiantes de Li ma y Ar equipa. Liber alit, 15( 1), 59-64. Rec uperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v15n1/a07v15n1.pdf.

Prado, R. y Águila, M . (2003). Diferencia en la resiliencia según género y ni vel socioeconómico en adolescentes. Perso na, 6, 179-196.

Vinaccia, S., Quiceno, J. y Moreno, E. ( 2007). Resiliencia en adolesc entes. Revista colombian a de Psicología. 16, 139-14 6. Recuper ado de http://www.adi samef.com/ fondo%20documental/adolescencia/3_resilencia_adolescencia_vina(13 9-146).pdf.