The eternal adolescence of the subject, frenzy addiction of enjoyment

Main Article Content

José Martín Alcalá Ochoa

Abstract

The problematization of Adolescence is raised in this work from psychoanalytic notions of puberty in Freudian work and jouissance from the Lacanian perspective, When analyzing fragments of discourses of subjects addicted to toxic substances, emphasizing the importance of the eternal
adolescence as a critical stage of the subject in its frenzied manifestations of enjoyment in contemporary times.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Alcalá Ochoa, J. M. . (2011). The eternal adolescence of the subject, frenzy addiction of enjoyment. Uaricha, 8(17), 1-33. https://www.revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/451

References

Archundia, M. (2008, 27 de noviembr e). Practican Bullying 77% de alumnos. El U niversal. México. Recuper ado de http://www.eluniversal .com.mx/ci udad/93018 .html

Barri, F. (2006). SOS Bullying Preve nir El Aco so Escolar. M adri d: Praxis.

Blanchard, G. M., M uzár, E . R. ( 2007) . Aco so Escolar: De sarrollo, Prevención y Her ramientas De Trabajo. España: Nar cea.

Cesar, C., Giangiacomo, M. ( 2009) . Acoso Esc olar o Bullying: Probl emática Creciente D e Gran Impacto Entre Niños y Jóvenes. Revista Mexicana De Psicología. México: So-ciedad M exican a De Psicología, Número Especial, ( 61), 60-65.

Cobo, O.P., T ello, G.R. (20 08). Bullying en México. Conductas violentas en niños y adoles-centes. M éxico: Quarzo. D’Angelo, E. (2009). El Bullying: un tema convocante. Revi sta Novedades Educativas. Méxi-co: Ediciones Novedades Educativas de Méxic o, ( 224) , 30-35.

Escalante De La Higa da., López, R. (2003). Enciclopedia Comportamientos Preocupa ntes En Niños y Adolescente s. Tomos I, II y III. Colombia: Asesor Pedagógico.

Furlan, A. (2009). A cerca de la violencia en la escuela. Revista Novedade s Ed ucativas. Méxi-co: Ediciones Novedades Educativas de Méxic o, ( 224) , 12-15.

Guevara, N.G. (2000, 5 de diciembr e). La violenci a infantil en la escuela. El Universal. Méxi-co. Rec uperado de http://www2.eluniversal. com.mx/pls/impreso/editoriales.html? var=5846

González, P. A ., P atlán, L. M . ( 2009) . B ullying: Tergiversación de los valores. Revista Alêt-heia. Psicología y Psicoanálisis. México: Instituto de Investigación en Psicología Clínica y Social, ( 28) 15-17.

González, J. ( 2001) . Psicopatología de la adolescencia. México: El M anual M oderno.

Gritta, M. (2009) . La Violencia Escolar Que No Se Percibe. Revista Novedades Ed ucativas. México: Ediciones Novedades E ducativas De México (224), 66- 67.

Magendzo, K . A. (2009). Prevención Y Atención D el BullyingEn La Sala De Clase. Revista Novedades Educativas. México: Ediciones Novedades Educativas De México (224) , 14-15.

Meriodo, L. ( 2009, 23 de julio). Nos vemos a la salida. El Universal. México. Rec uperado dehttp://www.eluniversal .com.mx/c olumn as/ 79255.html

Plascencia, A . (2011, 24 de noviembre) . México, primer lug ar en bullying. Portal. México. Rec uper ado de http://di arioport al.com/2011/03/01/mexico-pri mer-lug ar-mundial-en-bullying/

Prieto, Q.M. ( 2009). Narrativas de pert urbados y perturbadores. Revi sta Novedades Educa-tivas. Méxic o: E diciones N ovedades Ed ucativas de México, (224) , 16- 24.

Sosa, M . (2010) . CND H: 40% de estudiantes sufre bullying. El Universal. México. Rec upera-do de http://www.el universal.com.mx/notas/ 707516.html

UNICEF., El defensor del pueblo. (2007). Violencia escolar: el maltrato entre i guales en la educación secundaria obligatoria 1999-2006, serie: informe s, e studios y docume ntos. España: El defensor del pueblo.