Onychophagia: A case study of an adult woman

Main Article Content

Guadalupe Nallely Salgado Serrano
Roberto Oropeza Tena

Abstract

We conducted a behavioral intervention to 22 years of age woman in order to eliminate the behavior of biting the nails. The intervention lasted 98 days. Three phases were applied: baseline (28 days), treatment (35 days)
and monitoring (1, 6, 12 18 and 24 months). We used weekly goals, positive reinforcement and punishment. The reinforcing material was given weekly and only if they meet the established target. The punishment was
washing dishes accumulated during the day. The results showed a decrease in the frequency of nail-biting. At the end of the treatment she no longer biting nails, we follow her behavior during 2 years we achieved the goal of eliminating nail biting behavior. These findings suggest the usefulness of behavioral management strategies in long-held habits and in relatively short periods can produce a rapid decrease in the frequency up to their elimination.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Salgado Serrano, G. N. ., & Oropeza Tena, R. . (2012). Onychophagia: A case study of an adult woman. Uaricha, 9(20), 71-87. https://www.revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/324

References

Aguilar, M., Villaizá, C. y Nieto, I. (2009). Frecuencia de hábitos orales factor etiológico de maloclusión en población escolar. Revista Latinoamericana de Ortodoncia y Odontopediatría, 12, 1-11.

Balcells, S., Torres, M. y Yahne, C. (2004). La terapia motivacional en el tratamiento del tabaquismo. Adicciones, 16, 227-236.

Bellack, A. & Hersen, M. (1993). Manual práctico de evaluación de conducta. Bilbao: Descleé de Brouwer.

Cano, A., Peniche, J. y Arellano, I. (2001). Lecciones de Dermatología. México: EDAMSA.

Castillo, R., Reyes, A., González, M. y Machado, M. (2001). Hábitos parafuncionales y ansiedad versus disfunción temporomandibular. Revista Cubana de Ortodoncia, 16, 14-23.

Cepero, Z., Hidalgo-Gato, I., Duque de Estrada, J. y Pérez, J. (2007). Intervención educativa en escolares de 5 y 6 años con hábitos bucales deformantes. Revista Cubana de Estomatología, 44, 1-13.

Chambless, D. & Ollendick, T. (2001). Empirically supported psychological interventions: controversies and evidence. Annual Review of Psychology, 52, 685-716.

Cortés, E. y Oropeza, R. (2011). Intervención conductual en un caso de onicofagia. Enseñanza e Investigación en Psicología, 16, 103-113.

Cortese, S. y Biondi, A. (2009). Relación de disfunciones y hábitos parafuncionales orales con trastornos temporomandibulares en niños y adolescentes. Archivos Argentinos de Pediatría, 107, 134-138.

Dutau, H., Maldonado, F., Laroumagne, S. & Astoul, P. (2011). A ‘nail-biting’ incident!. Respiration, 81, 437-438.

Ferro, M. (2005). Técnicas de modificación conductual aplicables en la clínica odontológica. Acta Odontológica Venezolana, 43, 1-6.

Ferro, M., Naccif, A., Sotillo, F., Velásquez, L. y Vélez, K. (2010). Aspectos psicológicos de la onicofagia en los estudiantes de 2do año de la Facultad de Odontología de la Universidad Central de Venezuela. Revista Latinoamericana de Ortodoncia, 33, 1-11.

Ghanizadeh, A. (2008). Association of nail biting and psychiatric disorders in children and their parents in a psychiatrically referred sample of children. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 2, 1-7.

Heaton, K. & Mountford, R. (1992). Nail-biting in the population and its relationship to irritable bowel syndrome. Journal of the Royal Society of Medicine, 85, 457-458.

Icart, M., Pulpón, A. y Icart, M. (2006). Trastornos menores de salud en una muestra de estudiantes de la Universidad de Barcelona. Educación Médica, 9, 138-143.

Jaramillo, Y. (2007). Tricotilomanía, tricofagía y el síndrome de rapunzel. Acta Médica Costarricense, 49, 3-5.

Lerman, D. & Vorndran, C. (2002). On the status of knowledge for using punishment: implications for treating behavior disorders. Journal of Applied Behavior Analysis, 35, 431-464.

Limonta, E. y Araujo, T. (2000). Intervención educativa para modificar conocimientos sobre salud bucal en escolares de tercer grado. Revista Médica Cubana, 4, 9-15.

Lizarbe, L. (2000). Onicofagia frente a estética dental. Presentación de un nuevo método para el tratamiento de la onicofagia. Gaceta Dental Industria y Profesiones, 105, 46-52.

Magaña, M. (2003). Dermatología. México: Medica panamericana.

Martínez, J., González, C. y Correa, E. (2004). Conductas repetitivas centradas en el cuerpo. APAL, 40-44.

Maya, B. (2000). Efectividad de la persuasión como terapia para la eliminación de hábitos bucales incorrectos. Revista Cubana de Ortodoncia, 15, 66-70.

Miltenberger, R., Wayne, R. & Woods, D. (1998). Applying behavior analysis to clinical problems: review and analysis of habit reversal. Journal of Applied Behavior Analysis,31, 447-469.

Motohiro, O., Farinazzo, R., Yuriko, G., Pulido, A. & Souza, E. (2008). Nailbiting, or onychophagia: a special habit. American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics, 134, 305-308.

Murrieta-Pruneda, J., Allendelagua, R., Pérez, L., Juárez-López, L., Linares, C., Felicitas, A., Zurita, V. y Solleiro, M. (2011). Prevalencia de hábitos bucales parafuncionales en niños de edad preescolar en Ciudad Nezahualcóyotl, Estado de México, 2009. Boletín Médico del Hospital Infantil de México, 68, 26-33.

Nock, M. & Prinstein, M. (2004). A functional approach to the assessment of self-mutilative behavior. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72, 885-890.

Nock, M. & Prinstein, M. (2005). Contextual features and behavioral of abnormal psychology. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 114, 140-146.

Pelios, L., Morren, J., Tesch, D. & Axelrod, S. (1999). The impact of functional analysis methodology on treatment choice for self-injurious and aggressive behavior. Journal of Applied Behavior Analysis, 32, 185-195

Peñón, P., Grau, I. y Sarracent, H. (2011). Síndrome de disfunción temporomandibular y factores asociados. Hospital Miguel Enríquez 2009-2010. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 10, 448-457.

Reyes, D., Rosales, K., Roselló, O. y García, D. (2007). Factores de riesgo asociados a hábitos bucales deformantes en niños de 5 a 11 años. Acta Odontológica Venezolana, 45, 1-14.

Riveros, A., Cortázar-Palapa, J., Alcázar, F. y Sánchez, J. (2005). Efectos de una intervención cognitivo-conductual en la calidad de vida, ansiedad, depresión y condición médica de pacientes diabéticos e hipertensos esenciales. International Journal of Children and Health Psychology, 5, 445-462.

Roncero, C., Rodríguez-Urrutia, A., Grau-López, L. y Casas, M. (2009). Trastornos del control de impulsos y tratamiento con antiepilépticos. Actas Españolas de Psiquiatría, 37, 205-212.

San Esteban, J., Quiroz, J., Ortiz, F. y García, S. (2011). Estudio piloto: medidas mandibulares en población infantil mexicana de 8 años de edad, residente en la ciudad de México. Revista Odontológica Mexicana, 14, 78-84

Sorhegui, A., Rigol, A., González, M. y Martín, L. (1988). Digitopuntura y sedación nocturna: una opción en el tratamiento de hábitos deformantes. Revista Cubana de Ortodoncia, 13, 107-111.

.Twohig, M. & Woods, D. (2001). Evaluating the duration of the competing response in habit reversal: a parametric analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 34, 517-520.

Vallejo, Y. (2012). Eliminación de la onicofagia en universitarios a través de una intervención cognitivo conductual. Tesis de Licenciatura, Facultad de Psicología, UMSNH.

Vargas-Mendoza, J. y Cruz, X. (2011). Comunicación breve: un caso de tricotilomanía tratado con terapia cognitivo-conductual. Centro Regional de Investigación en Psicología, 5, 57-62.

Volkert, V., Lerman, D. & Vorndran, C. (2005). The effects of reinforcement magnitude on functional analysis outcomes. Journal of Applied Behavior Analysis, 38, 147-162.

Wells, H., Haines, J., Williams, L. & Brain, L. (1999). The self-mutilate nature of severe onychophagia: a comparison with self-cutting. Canadian Journal of Psychiatry, 49, 40-47.

Wester, K. & Trepal, H. (2007). Self-injurious behavior: understanding and working with clients who self-injure. American Counseling Association, 67, 309-311